Aurinko lämmittää, maasto kuivuu. Tälle aukolle ei kenenkään pitäisi eksyä.
Rannikkorastit jatkuvat lauantaina 16.5. klo 14 moottoritien varressa Siltakylässä pääosin Kangasmäen uudistetulla kartalla. Kartasta saatiin esimakua viime syksyn Kotham-Cupissa, Rannikkorasteja alueella on yön pimeydessä suunnistettu viimeksi v. 2012 ja päivänvalossa v. 2011. Tällä kertaa radat on pyritty laatimaan em. tapahtumissa vähemmän käytetyille alueille ja pidemmillä radoilla käydään kääntymässä viime vuonna valmistuneen Runamusan kartan puolella.
Ratasuunnittelussa on pyritty hyödyntämään ratamestarin maastotiedusteluretkillä muistin piirtyneet mukavat metsäalueet, tosin joillekin alueille oli metsänharvennusintoinen metsänomistaja ehtinyt jo huseeraamaan. Tämä aiheutti hieman muutoksia ratoihin, mutta pääosin ne saatiin kulkemaan oikein miellyttävissä maastoissa. Mitään pienipiirteisillä alueilla neppailua ei tällä kertaa juurikaan löydy, vaan tarjolla on selkeää perinteistä metsäsuunnistusta. Maaston korkeuserot ovat pieniä ja näkyvyys paikoin erinomainen mikä mahdollistaa kovankin vauhdinpidon. Muutenkin varsinkin pidemmillä radoilla hyvään lopputulokseen vaaditaan kykyä kulkea pitkiäkin pätkiä vauhdikkaasti lillukanvarsiin takertumatta. Aivan huoletta urku auki ei voi kuitenkaan painaa, kartalla on paikoin vähän ”tavaraa” ja muodot laakeita, kompassia kannattaa myös välillä vilkuilla.
Äitienpäivänä puut olivat vielä lehdettömiä ja näkyväisys maastossa erinomainen. Täyttä vauhtia eteenpäin?
D-rata kulkee lähes kokonaan helppokulkuisessa kangasmaastossa polkuihin ja teihin tukeutuen. Vain maalintulon jälkeen on n. 100m. siirtymä hakkuuaukeaa pitkin. Tällä kertaa ratavalikoimaan kuuluu myös hieman tavallista A-rataa pidempi vaihtoehto, joka ratamestarin alkuperäistä AA-suunnitelmista hieman lyhennettynä on saanut nimekseen Aa. C-radan valitseville vinkki: 9. rastilla kannattaa lukea myös rastimäärite, tässä ratamestari sortui lievään kikkailuun rastipisteen kanssa.
Varsinkin D-radalla nautitaan neulaspoluista kangasmaastossa, mutta muillakin radoilla tästä herkusta saadaan maistiaisia.
D-ratalaiset maaliin ohjaavan ajouran pää on hieman vaikeasti havaittavissa. Mutta tienmutkasta vain kuvan aukeaa kohti, sieltä se ura löytyy! Ja kyllä, kartassa on käytetty muutakin kuin vihreää väriä!
Muiden kuin D-ratojen loppupuolella maastoa halkova metsälinja on paikoin hieman vaikeasti havaittavissa alueella suoritettujen harvennusten vuoksi. Se erottuu kuitenkin maastossa kuviorajana ja on selvästi havaittavissa linjan suuntaan katsottaessa. Myös linjalle ripotellut kuitunauhat helpottavat sen havaitsemista.
Tapahtumaan on poikkeuksellisen helppo tulla, sillä tapahtumakeskus sijaitsee aivan Siltakylän moottoritieliittymän (nro 71) välittömässä läheisyydessä. Tervetuloa!
Aika keventää kaasujalkaa ja tarkistaa jarrupolkimen sijainti, seuraavasta liittymästä käännytään